Η αβάσταχτη ελαφρότητα του “τίποτα” (το Πανεπιστήμιο θα μας σώσει;)


Λαμία, 1.3.2010

Εδώ και χρόνια παρακολουθούμε την προσπάθεια της Νομαρχιακής αυτοδιοίκησης για την δημιουργία Πανεπιστημίου και, αφού αυτό εγκρίθηκε και πραγματοποιήθηκε, την εκ νέου προσπάθεια για την ίδρυση και δευτέρου Πανεπιστημιακού τμήματος που, όμως, απορρίφτηκε από το Υπουργείο Παιδείας.

Είναι φανερό ότι για κάποιους η ίδρυση Πανεπιστημιακών τμημάτων είναι σημαντική υπόθεση, γιατί θεωρούν ότι προάγει την κουλτούρα ή την μόρφωση και ενδεχομένως έχει και μια οικονομική παράμετρο -υποπτευόμαστε- εξίσου σημαντική με την εκπαιδευτική δραστηριότητα.

Θα πρέπει όμως να παραδεχτούμε ότι η κοινωνική μόρφωση και η κουλτούρα μας ως πολίτες, εργαζόμενοι, γονείς και ότι άλλο, είναι συνισταμένη πολλών παραμέτρων: οικογένειας, σχολείου, εμπειριών, εργασίας, προσωπικής καλλιέργειας ΚΑΙ Πανεπιστημίου, το οποίο αποτελεί μεν ένα ορόσημο στην παιδευτική εξέλιξη του ανθρώπου, δεν είναι όμως και αυτό που καθορίζει την κοινωνική του ένταξη και την εν γένει συμπεριφορά του.

Η πραγματικότητα που βιώνουμε σήμερα στην Λαμία λοιπόν έχει ως εξής: κατεδαφίστηκαν σχεδόν όλα τα νεοκλασικά κτίρια και ένα τμήμα της Παλιάς Δημοτικής αγοράς, ο καθένας παρκάρει πάνω σε πεζοδρόμια, πλατείες, διαβάσεις πεζών και όπου αλλού βολεύεται, οι παιδικές χαρές και οι παρακείμενες πλατείες έχουν μετατραπεί σε σκουπιδότοπους αν δεν πέφτουν στα χέρια βανδάλων, οι διαλέξεις σημαντικών προσώπων απουσιάζουν, η ευαισθησία απέναντι στα ζώα είναι ανύπαρκτη και άλλες  συμπεριφορές, μάρτυρες των οποίων είμαστε όλοι μας καθημερινά.

Για όλα αυτά δεν φταίει η απουσία Πανεπιστημίου.

Τη ζωή μας μόνοι μας την διαμορφώνουμε με τις επιλογές μας σε προσωπικό και πολιτικό επίπεδο, με την εργασία μας, την κοινωνική μας δραστηριοποίηση και με αυτούς που ψηφίζουμε να μας κυβερνούν, Νομαρχιακούς και Δημοτικούς άρχοντες, οι οποίοι διαμορφώνουν με την προσωπική τους στάση και τις επιλογές τους σε μεγάλο βαθμό την διαβίωση μας και την εν γένει κουλτούρα της πόλης μας.

Πολλές άλλες πόλεις δεν έχουν Πανεπιστήμιο, αλλά η ποιότητα ζωής των κατοίκων που μένουν σε αυτές είναι απείρως καλύτερη από την δική μας. Η προσπάθεια επομένως για την ίδρυση και επέκταση Πανεπιστημίων, ιδωμένη από αυτή την οπτική γωνία, στερείται ουσίας και μας φέρνει πολλά χρόνια πίσω, στην εποχή του Ιωάννη Καποδίστρια ο οποίος κατηγορήθηκε για σκοταδισμό(ως ΄΄φωτοσβέστης΄΄) επειδή δεν προχώρησε στην ίδρυση Πανεπιστημίου.

Ο “σκοταδιστής” αυτός πίστευε ότι πρέπει όλος ο λαός να αποκτήσει τη στοιχειώδη εκπαίδευση και, όταν οι προϋποθέσεις αυτές δημιουργηθούν, τότε να ιδρυθεί το Ανώτατο αυτό εκπαιδευτικό  ίδρυμα. Δυστυχώς, οι συνθήκες σήμερα δε διαφέρουν και πολύ από τότε.

Ας σκεφτούμε απλά πόσο εξαντλούμε την δημοκρατική μας δράση σε κριτική εκ του ασφαλούς και στη  άσκηση μόνο του εκλογικού μας δικαιώματος. Πόσο βολεμένοι, ανεκτικοί, αδιάφοροι έχουμε γίνει σε όλες τις αποφάσεις των εκάστοτε Αρχόντων που, εκμεταλλευόμενοι την αδράνειά μας, αποφασίζουν για μας αλλά χωρίς εμάς.

Το να επικαλούμαστε την έλλειψη Ανώτατων Ιδρυμάτων χωρίς να διερευνούμε τους κύριους παράγοντες της πνευματικής και κοινωνικής ένδειας της πόλης μας καθώς και τη δικιά μας συμμετοχή σε αυτό, συντηρούμε την πνευματική υποβάθμιση που βιώνουμε καθημερινά, ενώ σίγουρα δεν βοηθάει στην διαμόρφωση των προϋποθέσεων εκείνων που θα έκαναν απαραίτητη πλέον  την ίδρυση νέων τμημάτων Πανεπιστημίου.

Καλούμε τους “άρχοντες” της πόλης να δουν  κατάματα την αλήθεια, να αναλογιστούν τις ευθύνες τους και να ενσκήψουν στα καθημερινά προβλήματα του Λαμιώτη.

Καλούμε τους δημότες της πόλης να κατανοήσουν πως με την δικιά τους ενεργό συμμετοχή και με την  ψήφο τους μπορούν  να διεκδικήσουν τα αυτονόητα δικαιώματά τους για μια ανθρώπινη ποιοτική ζωή σε μια ευρωπαϊκή πόλη αντάξια της ιστορίας της Λαμίας.

Επιτροπή Παιδείας-Αθλητισμού-Πολιτισμού

Πρωτοβουλίας Ενεργών Πολιτών Λαμίας

————————————
Πληροφορίες:Κουβέλης Κώστας τηλ:6948577475

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.